Veiligheid thuis en op school

Drie-dimensiemodel: gesprekstechniek gevoelige onderwerpen

Het Drie-dimensiemodel is een gesprekstechniek waarmee je lastige of gevoelige onderwerpen bespreekbaar maakt. Je start het gesprek op een veilige manier door je gesprekspartner niet meteen persoonlijk aan te spreken, maar door het onderwerp te benaderen vanuit een maatschappelijke context. Pas daarna richt je het gesprek specifieker op de situatie van de jeugdige of opvoeder. Dit doe je door eerst de relationele context te bespreken (met vragen over de omgeving) en vervolgens pas de individuele context (met vragen over de persoonlijke ervaring van de ouder/jeugdige). Merk je dat je gesprekspartner zich toch ongemakkelijk voelt bij vragen in de individuele of relationele context, dan ga je terug naar de maatschappelijke context.  Doordat je kunt schakelen tussen de verschillende dimensies ontstaat een veilige sfeer.

Download Drie-dimensiemodel

Download de beschrijving van het Drie-dimensiemodel (PDF).

Waar zet je deze tool voor in?

Het Drie-dimensiemodel is een gesprekstechniek die het makkelijker maakt om over lastige onderwerpen te praten. Je kunt deze techniek inzetten als je een onderwerp wilt bespreken waarvan je denkt dat het gevoelig ligt. Met het Drie-dimensiemodel creëer je een veilige sfeer en voorkom je dat een gesprek vastloopt.

Wie kan deze tool gebruiken?

Als jeugdprofessional kun je het Drie-dimensiemodel inzetten in gesprekken met jeugdigen of volwassenen.

Meer informatie

Training en scholing

Kijk voor informatie over trainingen voor wijkteamprofessionals op de website van PI Research of mail naar info@piresearch.nl.

Meer lezen

  • Albrecht, G., & Spanjaard, H. (2011). ‘Training cognitieve en sociale vaardigheden als taakstraf voor minderjarigen. Handleiding voor trainers.’ Duivendrecht: PI Research.
  • Haspels, M.J.G., Geeraets, M.H.W., Albrecht, G., (2016).  ‘Competentiegericht werken met gezinnen vanuit een sociaal wijkteam’ Duivendrecht: PI Research. In voorbereiding.